Een weekendtentoonstelling met een punt.
Kunst die soms ongemakkelijk kan voelen.
In de algemene ruimte van de Energie Fabriek op nummer 3.
Op loopafstand van station Amsterdam Sloterdijk. Gratis parkeren in het weekend.
PAST PERIODS
Jaap Borgers
Retrospectief
Zaterdag 30 en zondag 31 maart 2019
13.00 – 18.00 uur
Jaap Borgers (1947) heeft een achtergrond van realistische beeldvormen en technieken, en interesse voor door de mens gevormde materialen en de ambachtelijke beheersing daar over. Door zijn verbondenheid met andere kunstdisciplines werd voor hem de inhoud van kunst belangrijker dan de vorm, waardoor zijn recentere werk een meer conceptuele of filosofische kant heeft gekregen.
“De mens ziet zichzelf als middelpunt en streeft ernaar het eeuwig leven te verwerven. Dat deed hij eerst via godsdienst en nu door middel van de wetenschap. Hij bouwt monumenten om iets blijvends neer te zetten en zijn plaats in de eeuwigheid te bestendigen. Maar de mens is kwetsbaar en zijn pogingen tot bestendigheid zijn futiel. Hij wordt steeds weer geconfronteerd met afbraak en verval, zowel van zichzelf als van de voorwerpen die hij fabriceert. In zijn streven naar onsterfelijkheid vergeet, of weigert, hij dat verval te zien als groei of als ontwikkeling, en mist daardoor de crux van het bestaan.”
Norbert Wille
Solo-tentoonstelling
Zaterdag 23 en zondag 24 februari 2019
13.00 – 18.00 uur
Het abstracte werk van Norbert Wille is gebaseerd op de reeks van Fibonacci. Keer op keer is hij verbaasd hoe deze getallenreeks verbonden is met de wereld om hem heen. Waarom voelen wij ons op ons gemak in ruimtes met bepaalde afmetingen, waarom wordt een vorm als ‘mooi’ ervaren, is dit wereldwijd of cultuur gebonden? Voor Norbert Wille is het een onderzoek zonder einde en een onuitputtelijke inspiratiebron.
Met trots presenteren we in het laatste weekend van januari de Japanse, in Duitsland wonende kunstenaar
Mari Terauchi
Solo-tentoonstelling
Zaterdag 26 en zondag 27 januari 2019
13.00 – 18.00 uur
Menselijke omstandigheden zijn het centrale thema in Mari Terauchi’s werk. Het thema vloeit voort uit haar nieuwsgierigheid naar de reactie van mensen op sociale problemen. Haar kunstwerken zijn gelaagd en vaak bedekt met humor. Volgens Mari is humor de beste manier om negatieve onderwerpen te benaderen. In eerste instantie verbergt een humoristische laag het serieuze aspect van het werk, maar vervolgens leidt het de toeschouwer juist (voorzichtig) naar de kern.
The show must go on!
A+B en Ruben Vis
Zaterdag 29 en zondag 30 december 2018
13.00 – 18.00 uur
Een Period-tentoonstelling op 29 en 30 december?
In de drukke decembermaand als iedereen op vakantie is of familieverplichtingen heeft?
Ja! THE SHOW MUST GO ON! Kunstenaarsduo A+B en Ruben Vis helpen je om 2018 op gepaste manier af te sluiten en de kerstdagen te verwerken.
Kunst
Installatiekunst, interactieve lichtkunst, kleinere objecten, readymades, video….en misschien wordt er zelfs een schilderijtje opgehangen. Alles natuurlijk ‘thought provoking’ met het nodige cynisme en sarcasme. Nazorg in de vorm van een goed gesprek en een wijntje is aanwezig.
Muziek
DJ Vis dreunt de kerstdeuntjes uit je hoofd.
Eten
Normaal wordt er tijdens period op de zaterdagavonden onder de noemer ‘Heter is beter’ gekookt door Ruben. A+B nemen deze period eenmalig het diner op de zaterdagavond over. Er is ruimte voor 16 personen, dus meld je snel aan (uiterlijk 26 december). Vegetarisme en andere allergieën graag even vermelden bij de aanmelding, dan kan daar rekening mee gehouden worden. Een vrijwillige bijdrage, naar draagkracht en waardering, is welkom.
Het menu:
Voorgerecht: ‘Onganzelijk!’
Soep: ‘Het is geen man, die niet roken kan’
Hoofdgerecht: ‘Are you game?’
Nagerecht: ‘Ge-kut met peren’
Met trots presenteert period, uit Seattle USA:
Tom Hughes
met Several Disagreeable Choices
Zaterdag 24 november, 15.00 uur-18.00 uur
Zondag 25 november 2018, 13.00 – 18.00 uur
Tom Hughes is een sceptisch, cynisch man. De serie en tentoonstelling ‘Several Disagreeable Choices’ brengt deze gevoeligheid over met een kritische blik op hemzelf, zijn artistieke praktijk en de samenleving. Niemand is veilig, en jij al zeker niet!
Het wereldbeeld van Hughes manifesteert zich op verschillende manieren in zijn werk. Zijn onderwerpen, of het nu diepgaand, alledaags of aanstootgevend lijkt (meestal is het alledrie tegelijk), is donker en humoristisch.
Mensen die vinden dat ze begrijpen hoe de wereld werkt, zullen waarschijnlijk niet erg genieten van Hughes’ satire. Twijfels zijn belangrijk om deze tentoonstelling te omarmen.
Op zoek naar identiteit
Pike Räsänen, houtskooltekeningen
Zaterdag 27 oktober, 15.00 uur-18.00 uur
Zondag 28 oktober 2018, 13.00 – 18.00 uur
De tekeningen van Pike Räsänen zijn realistische, erg persoonlijke, autobiografische kunst. Expressieve tekeningen waarin ze emoties en ervaringen deelt. Met als uitgangspunt haar eigen leven. Haar familie en haar omgeving, die voor haar belangrijker werden toen ze van Finland naar Nederland migreerde. Elke tekening vertelt een klein verhaal.
Bij period zal Pike een groter verhaal vertellen door werk uit verschillende series die ze de afgelopen jaren op diverse internationale tentoonstellingen tentoon heeft gesteld gezamenlijk te presenteren.
Wees welkom!
Duurzaamheid
13 en 14 oktober, 13.00-18.00 uur
Elk laatste weekend van de maand is in de gemeenschappelijke ruimte van de Elementenstraat 3, onder de noemer ’period’ een weekendtentoonstelling. Speciaal voor de Week van de Duurzaamheid in de Energie Fabriek zal er halverwege de maand een extra period plaatsvinden met kunstwerken die een punt maken over duurzaamheid.
Bijlage: Kunstenaarsduo A+B, La vie en roses (detail), installatie.
First period
Grietje Bouman, fotografie
Opening: zaterdag 29 september, 15.00 uur
Open: zaterdag 29 september 2018, 15.00 – 18.00 uur en zondag 30 september 2018, 13.00 – 18.00 uur
Grietje Bouman’s fotografie gaat over mensen. Hoe verhouden wij ons onderling en in hoeverre laten we ons leiden door wat maatschappij en media aangeven als idealen. Haar interesse ligt in de banaliteit en het absurde van het gewone dagelijkse leven. Ze onderzoekt vragen als: wie zijn we? Weten we nog wel wie we zijn? Hoe oprecht en authentiek zijn we. Hoe echt is onze wereld? Wat denken we nodig te hebben om gelukkig te zijn? Wat betekent schoonheid en rijkdom? Hoe zit het nou met de liefde en kunnen we ontsnappen aan de dood? Het zijn grote vragen die zij op een subtiele manier onder de aandacht wil brengen. Door het gewone en kleine uit het dagelijks leven onder de loep te nemen wil ze grote levensvragen aanstippen en zonder pretenties de gevoeligheden hierover zichtbaar maken.
Bij period in de Energiefabriek toont Grietje Bouman een aantal van haar series / werken:
• Weg naar Nergens. Over de zin, onzin en waanzin van het leven.
• Herfst. Oud worden is ‘not done ‘in onze samenleving. We moeten fit en vitaal zijn en er jong uit zien. In deze serie laat Grietje zien hoe het er werkelijk voor staat met mensen die ‘over de helft’ zijn. Ruggen liegen niet, ze doen zich niet mooier voor dan ze zijn. Ze kijken je niet aan en toch vertellen ze iets.
• Tijd Heelt. Een serie over ouder worden. Over littekens en sporen en over hoe de binnenkant van het lichaam zich verhoudt tot de buitenkant.
• Droomland. Is een metafoor voor (de schoonheid van) het leven. Maar ook laat het zien hoe we steeds op zoek zijn naar het elixer dat ons geluk zal brengen én hoe het ons door de vingers glipt.
• 50+ . 50 foto’s van vrouwen van boven de 50. Naakt. Gewoon om te laten zien dat zij ook bestaan en ook op oudere leeftijd nog steeds een lichaam hebben, ook al zien we dat maar weinig terug in de media.
• De bevrijding van het Zware Zwart. Over de bevrijding van religieuze en andere beperkingen die Grietje Bouman verhinderden de persoon te zijn die ze eigenlijk is. Wedergeboorte.
• Het Goede en het Schone. Over de engel in de man.
Bijlage: Grietje Bouman voor haar serie 50+. foto: Roel Kleinpenning